dinsdag 24 mei 2011

Sport/bewegingsdag



Bedrijf/Opdrachtgever:
Careyn Thuiszog, Breda

Opdracht, mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Voor de opdrachtgever heb ik samen met een medestudent een sport/bewegingsdag voor de medewerkers van de thuiszorg georganiseerd. Dit waren ongeveer 800 medewerkers. De verantwoordelijkheid van de organisatie van de sport/bewegingsdag lag bij mij en de medestudent.

Verloop opdracht:
Nadat we hadden gehoord dat we de sport/bewegingsdag voor Careyn Thuiszorg mochten organiseren hebben we een kennismakingsgesprek met de manager huishoudelijke zorg gehad en hebben we uitleg gekregen over wat de opdracht precies inhield en wat er van ons verwacht werd. We kregen bepaalde randvoorwaarden mee zoals: het budget (€ 10,- per persoon), dat het doel van de sportdag in het teken stond van kennismaken en verbinden met elkaar (aangezien de medewerkers van de thuiszorg elkaar nooit/nauwelijks zien) en dat de sportdag ongeveer van 14.00 tot 19.00 uur moest duren. Nadat dit allemaal duidelijk was zijn we aan de slag gegaan met een plan van aanpak, het maken van een goede planning, het bedenken van een concept, de activiteiten en het zoeken naar een locatie. We hadden steeds na een aantal weken een gesprek met de manager waarin we onze ‘producten’ en ideeën lieten zien. Vaak hadden we van te voren onze producten/ideeën al opgestuurd zodat we dit in het gesprek konden bespreken en hij feedback kon geven.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:
Oordeelsvorming, creativiteit, visie en innovativiteit.

Oordeelsvorming

Situatie: Wat betreft de organisatie van de sport/bewegingsdag hadden we eerst een concept bedacht en aan de hand daar van was het de bedoeling om goede ideeën te bedenken qua activiteiten. We hadden bijvoorbeeld activiteiten als touwtrekken, zaklopen, kruiwagenrace etc. Vervolgens gingen we deze ideeën presenteren aan de opdrachtgever. De opdrachtgever vond de activiteiten niet bijzonder en was het niet eens met onze ideeën.
Taak: Ten aanzien van de competentie oordeelsvorming werd er van mij verwacht dat ik niet klakkeloos de mening/adviezen van deskundigen/belanghebbende zou opvolgen, in staat zou zijn mensen en instanties er bij te betrekken en de voor-en nadelen af te wegen alvorens tot een oordeel te komen.
Actie: In het gesprek met de opdrachtgever heeft de manager zijn mening over de activiteiten gegeven. Vervolgens heeft hij een voorbeeld genoemd van een activiteit die hij graag zou willen zien op de sport/bewegingsdag. Deze activiteit was yoga.
Aan de hand van deze mening hebben mijn medestudent en ik een oordeel gevormd. We hebben de voor-en nadelen afgewogen en zijn daarna tot een oordeel gekomen. We waren het niet eens met zijn mening. Wij vonden dat yoga niet voor de gehele doelgroep leuk was, daarbij was het doel van de sport/bewegingsdag om met elkaar in contact te komen en elkaar te leren kennen. Wij vonden het daarom een goed idee om teambuildings-activiteiten te doen. Hierdoor leer je elkaar goed kennen en moet je veel samenwerken waardoor je op een leuke manier met elkaar in contact komt. Wij hadden niet het gevoel dat deze samenwerking bij bijvoorbeeld yoga naar voren kwam. Daarnaast moesten we rekening houden met het minimale budget, waardoor de activiteiten niet veel geld mochten kosten. Ook heb ik het argument gebruikt dat we bij veel verschillende bedrijven hebben geïnformeerd naar wat voor activiteiten zij op een sportdag organiseren. Bij veel bedrijven waren dit dezelfde activiteiten als wij bedacht hadden; de simpele teambuildings-activiteiten.
Resultaat: Door dit oordeel te hebben gevormd hebben we hierbij niet klakkeloos het idee van de manager overgenomen. Door de ervaringen met projecten op school weet ik dat het heel erg belangrijk is om te kijken naar de doelgroep. Het was hierbij dus ook erg van belang dat wij ons oordeel hier over hebben gevormd. Daarnaast hebben we er mensen/bedrijven bij betrokken zodat we ook inzicht hadden in welke bedrijfs-sportdagen er bij andere bedrijven worden georganiseerd.
Terugkoppeling: Als ik de volgende keer weer in een situatie kom waarin het van belang is dat ik mijn oordeel beargumenteer, dan zal ik dat weer doen door mijn persoonlijke argumenten te gebruiken.

Creativiteit

Situatie: Nadat we de activiteiten voor de sport/bewegingsdag hadden bedacht en gepresenteerd bij de opdrachtgever, bleek de opdrachtgever hier niet van onder de indruk te zijn. Hij vond onze ideeën niet goed genoeg voor de sport/bewegingsdag van Careyn Thuiszorg. We zaten met het probleem dat de activiteiten (volgens de manager) niet goed genoeg waren en hier moest een oplossing voor komen.
Taak: Het was aan mij de taak dat ik in deze probleemsituatie tot een passende oplossing kon komen, in staat was om vanuit verschillende invalshoeken naar zaken te kijken en op basis daarvan tot nieuwe oplossingen of ideeën te komen, dat ik met vernieuwende voorstellen voor aanpak kwam en in staat was om gebruik te maken van creatieve processen.
Actie: In het kader van de sport/bewegingsdag zijn mijn medestudent en ik naar een oplossing gaan zoeken. We hebben hierbij vanuit verschillende invalshoeken gedacht. We hadden verschillende oplossingen bedacht. Zo hadden we bijvoorbeeld bedacht om op zoek te gaan naar nieuwe activiteiten voor de sport/bewegingsdag en om bijvoorbeeld een combinatie van activiteiten te doen. Een deel van de activiteiten die we al hadden bedacht en dat we een aantal nieuwe activiteiten er bij zouden bedenken. Vervolgens hebben we gebruik gemaakt van een creatief brainstormproces. We zijn hierdoor op nieuwe ideeën gekomen. Zo hadden we bijvoorbeeld een idee om een soort van survival te doen. 
Resultaat: Door deze acties te hebben genomen heb ik ervaring kunnen opdoen in het zoeken naar goede oplossingen, vanuit alle invalshoeken te kijken en hierbij creatieve processen te gebruiken. Doordat ik deze acties genomen heb, kwamen we tot een goede oplossing voor de sport/bewegingsdag.
Terugkoppeling: De volgende keer zou ik het weer zo doen. Ik vind het een uitdaging om te zoeken naar goede oplossingen bij problemen. In de toekomst zou ik hier nog meer ervaring in op willen doen, omdat ik denk dat ik deze competentie nog erg vaak ga tegen komen in het werkveld.

Visie

Situatie: Voordat de organisatie van de sport/bewegingsdag begon hadden we een kennismakingsgesprek met de manager, waarin hij vertelde wat de bedoeling van de sport/bewegingsdag was en wat hij van ons verwachtte. Daarnaast heeft hij de randvoorwaarden voor deze dag bekend gemaakt en aangegeven wat voor soort sport/bewegingsdagen erin het verleden zijn georganiseerd. Hij vertelde dat dit sportdagen waren waar simpele activiteiten als voetbal, basketbal, korfbal etc. werden georganiseerd. Er werd daarnaast niets met een thema of concept gedaan.
Taak: Wat betreft de competentie visie werd er van mij verwacht dat ik de relevante trends en ontwikkelingen buiten de organisatie ken en dat ik het accent meer leg op de mogelijkheden in de toekomst, dan beperkingen in het heden.
Actie: Wat betreft deze opdracht heb ik niet meer gekeken naar wat ze precies allemaal in het verleden hebben gedaan als sport/bewegingsdag, maar ben ik begonnen met het doen van deskresearch. Ik heb relevante trends en ontwikkelingen op het gebied van evenementen/bedrijfsuitjes gedaan. Ik ben er achter gekomen dat het aanbod qua bedrijfsuitjes activiteiten zeer groot is. Van karten tot allerlei soorten workshops. Daarnaast is het een trend om iets met de zintuigen te doen. Door bijvoorbeeld een locatie leuk aan te kleden, het eten/drinken, de locatie te voorzien van muziek en de spelactiviteiten op zich. Ook het invoeren van een thema bleek een trend te zijn. Daarnaast zouden er mogelijkheden voor de toekomst zijn om een sportdag op een multifunctionele locatie te organiseren. Dit is een locatie waarin alle producten/diensten onder een dak vallen. Je kunt dan allerlei verschillende soorten activiteiten organiseren wat allemaal op dezelfde locatie plaats vindt. Als laatste zouden ze iets kunnen doen met authenticiteit. Dit is ook een trend wat betreft evenementen van de laatste jaren.
Resultaat: Door deze acties te hebben genomen heb ik geleerd om me in de competentie visie te ontwikkelen. Ik heb geleerd om het verleden aan de kant te schuiven en te kijken naar wat de mogelijkheden in de toekomst zijn. Daarnaast ken ik nu de relevante trends en ontwikkelingen buiten de organisatie.
Terugkoppeling: Als ik de volgende keer weer in een situatie kom waarin het vormen van een visie belangrijk is, dan zal ik me weer verdiepen in het onderwerp. In de toekomst zou ik hier nog meer ervaring in willen opdoen.

Innovativiteit

Situatie: Voordat mijn medestudent en ik de sport/bewegingsdag gingen organiseren werd ons verteld dat er in de voorgaande jaren vaak simpele sporten werden gedaan als voetbal, korfbal, basketbal etc. Dit jaar hebben ze voor het eerst de organisatie van de sport/bewegingsdag uit handen gegeven om een goed en vernieuwend programma voor deze dag op te zetten. Als allereerst hebben we daarom een concept bedacht en aan de hand daar van de activiteiten bedacht. Ook moesten we het thema van de dag doorvoeren naar de activiteiten, locatie en aankleding.
Taak: Aan ons was de taak om mogelijkheden te zien tot vernieuwing.
Actie: We hebben een creatieve brainstormsessie gehouden. Hier hebben we gedacht over de activiteiten, de locatie, de aankleding er van en het eten/drinken. Als thema voor deze sport/bewegingsdag hadden wij ‘zomer’ bedacht. Qua activiteiten hadden we bijvoorbeeld touwtrekken, kruiwagenrace, zaklopen etc. Dit zijn simpele spelletjes, wat niet veel geld kost, wat voor elke doelgroep geschikt is en waardoor er echte verbinding tussen de mensen ontstaat doordat ze moeten samenwerken met elkaar. Qua locatie hadden we bedacht om de dag in een park (als we hier een vergunning voor zouden krijgen) of een sportpark van een vereniging te organiseren. Qua aankleding zouden we veel met zomerattributen doen (parasollen, zwembanden, hawaiislingers etc.). Als laatste hadden we qua eten/drinken bedacht om in het park een barbecue te organiseren. Dit is voor elk wat wils en het past perfect in het thema. Daarnaast wilden we cocktails maken op deze dag.
Resultaat: Er waren veel mogelijkheden qua vernieuwing voor de sport/bewegingsdag. Deze hebben we vooral aangepakt door een thema voor deze dag te bedenken. Aan de hand daar van hebben we alles er om heen bedacht. Uiteindelijk hadden we een vernieuwend programma voor de sport/bewegingsdag bedacht met nieuwe activiteiten. De dag zou er totaal anders uit zien dan voorgaande jaren.
Terugkoppeling: Ik ben tevreden over het resultaat. Door te hebben gebrainstormd zijn er nieuwe ideeën voor het programma en de activiteiten tot stand gekomen waarmee we een nieuwe soort sport/bewegingsdag konden organiseren. Daarnaast heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is om constant vernieuwing te zoeken als organisatie, aangezien mensen daar behoefte aan hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten