maandag 28 februari 2011

STRP Festival 2010



Bedrijf/Opdrachtgever:
STRP Festival

Opdracht, mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Op het STRP Festival kreeg ik de rol als teamleider. Ik heb hier twee dagen deze rol vervuld. Op het festival waren er meerdere teams met medewerkers. Zo was er het team entree, financieel, bar en expo/dash/host. Bij de laatste mocht ik teamleider zijn op het laatste weekend van het festival. Het expo/dash/host gedeelte was het gedeelte waarin de kunstwerken tentoongesteld werden. Omdat dit een interactief gedeelte voor de bezoeker was moesten deze kunstwerken bewaakt en uitgelegd worden. Voor deze taak hadden we 13 vrijwilligers. Bij elk kunstwerk kwamen er één of twee vrijwilligers te staan. Over deze 13 medewerkers kreeg ik de leiding. Mijn taken bestonden uit: het leidinggeven aan de vrijwilligers, uitleg geven aan de vrijwilligers over de kunstwerken, inspringen bij drukte, communiceren met andere teamleiders en managers (via een portofoon), zorgen voor een goed rouleerschema, pauzes organiseren, expomanager inschakelen bij storingen van kunstwerken, voldoende eten/drinken voor de vrijwilligers regelen en helpen bij vragen van de bezoekers.

Verloop opdracht:
Het verloop van de opdracht was in het begin niet wat ik er van had verwacht. Ik had voor mijn gevoel te weinig en te laat informatie gekregen over de kunstwerken, het festival zelf en wat er van mij verwacht werd. De eerste dag werd ik daarom ook echt in het diepe gegooid en moest ik zelf uitzoeken hoe alles in zijn werk ging. Wel merkte ik na een tijdje dat ik me beter in mijn rol ging voelen. Ik heb met de vrijwilligers overlegd bij welk kunstwerk ze wilden gaan staan en heb aan één van de vrijwilligers gevraagd om even kort wat over de kunstwerken te vertellen en mij rond te leiden zodat ik ook goed op de hoogte was. Dit was natuurlijk een gekke situatie omdat ze mij de weg moesten wijzen bij de kunstwerken i.p.v. dat ik dat eigenlijk zou moeten doen. Omdat veel vrijwilligers al meerdere dagen hadden gewerkt wisten zij al hoe alles in zijn werk ging wat voor mij wel fijn was (omdat ik niet veel informatie gekregen had). Na een uurtje liep alles op rolletjes en had ik alles helemaal onder controle. Ik vond deze situatie niet prettig omdat ik hierdoor erg onzeker werd. Gelukkig begrepen de andere medewerkers deze situatie en hielpen mij goed.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:
Groepsgericht leiding geven, oordeelsvorming, visie, verbeeldingskracht en innovativiteit.

Groepsgericht leiding geven

Situatie: Voordat ik aan deze opdracht begon had ik meer ingelicht moeten worden over de kunstwerken en de beurs. Een dag van te voren kreeg ik informatie doorgestuurd waardoor ik niet meer op tijd alles in me kon opnemen. Toen ik de vrijwilligers moest begeleiden en briefen wist ik niet goed wat ik moest vertellen. Ik kwam erg onzeker over wat ik zelf helemaal niet fijn vond.
Taak: Mijn taak was ondanks dat ik te weinig informatie had toch de vrijwilligers goed te begeleiden.
Acties: Ik heb alles gedaan wat ik kon en gedaan hoe ik dacht dat het moest. Ik heb met de medewerkers overlegd wat handig is hoeveel personen bij een kunstwerk neer te zetten en wie graag bij welk kunstwerk wilde staan.
Resultaat: Uiteindelijk is alles goed gekomen en ik merkte aan de vrijwilligers dat ze het niet erg vonden dat ik er weinig over wist. Ze accepteerden het en hielpen me goed. Ik heb ontdekt dat het eigenlijk niet eens zo heel erg is om over de taak weinig te weten als je als teamleider er maar goed de zaken coördineert.
Terugkoppeling: De volgende keer zou ik eerder om informatie en een goede briefing vragen zodat als ik begin precies weet wat mijn taken zijn en niet onzeker hoef te zijn over de dingen die ik doe. Dit komt dan iets professioneler over.

Oordeelsvorming

Situatie: Op de laatste dag dat het STRP festival plaats vond moesten alle kunstwerken aan het eind van de dag grondig worden schoongemaakt. Aan mij was de taak om dit met alle medewerkers op een efficiënte en snelle manier te regelen. Een medewerker had een voorstel om de taakverdeling op een bepaalde manier te doen wat betreft de schoonmaak. Diegene stelde voor om eerst met zijn allen één kunstwerk schoon te maken en vervolgens de anderen.
Taak: Ten aanzien van de competentie oordeelsvorming werd er van mij verwacht dat ik niet klakkeloos de mening/adviezen van deskundigen/belanghebbende zou opvolgen, in staat zou zijn mensen en instanties er bij te betrekken en de voor-en nadelen af te wegen alvorens tot een oordeel te komen.
Actie: Op basis van deze kwestie heb ik een oordeel gevormd. Ik heb hier voor mezelf bedacht wat de voor- en nadelen van dit oordeel zouden zijn. Vervolgens heb ik in een overleg met de medewerkers hier mijn mening over geuit. Ik was het niet eens met de taakverdeling en had er een andere mening over. Ik vond het efficiënter om de mensen te verdelen over de kunstwerken. Het voordeel hier van was dat je elkaar niet in de weg zouden lopen met het schoonmaken en dat het waarschijnlijk sneller zou gaan. Het nadeel hier van zou zijn dat we alle kunstwerken niet binnen de tijd konden schoonmaken en het belangrijk was dat de twee belangrijkste kunstwerken af zouden zijn.
Resultaat: Ik merkte dat het erg belangrijk was dat ik een oordeel heb gevormd. Tijdens de bespreking over de taakverdeling heb ik de medewerkers er bij geroepen en steeds beargumenteerd waarom ik er op deze manier over dacht.
Terugkoppeling: Als ik de volgende keer weer in een situatie kom waarin het van belang is dat ik mijn oordeel beargumenteer, dan zal ik dat weer doen door mijn persoonlijke argumenten te gebruiken.

Visie

Situatie: Tijdens de dagen dat ik werkzaam was op het STRP Festival heb ik eerst deskresearch gedaan. Ik heb goed gekeken wat voor een soort festival het was, opgezocht wat de doelgroep was en wat er allemaal te doen was op het festival.
Taak: Wat betreft de competentie visie werd er van mij verwacht dat ik de relevante trends en ontwikkelingen buiten de organisatie ken en dat ik het accent meer leg op de mogelijkheden in de toekomst, dan beperkingen in het heden.
Actie: Tijdens het doen van deskresearch kwam ik er achter dat het een festival was waar kunst, cultuur , muziek en technologie werden gecombineerd. Zo kwam ik er dus ook achter dat ik op de afdeling bij de kunstwerken werkzaam zou zijn. Vervolgens heb ik de relevante trends en ontwikkelingen buiten de organisatie opgezocht. Zo kwam ik er achter dat op het gebied van festivals/evenementen beleving een erg grote rol speelt, multifunctionele gebieden steeds meer in opkomst zijn, authenticiteit, de game-industrie en de nieuwe technologie opkomende trends zijn. Tijdens de werkdagen bij het STRP Festival ben ik er achter gekomen dat het STRP goed mee gaat met de nieuwe trends en ontwikkelingen. Zo doen ze veel op het gebied van beleving. Dit doen ze door alle zintuigen te prikkelen. Daarnaast doen ze veel op het gebied van nieuwe technologie en de game-industrie. Zo waren er allerlei game-activiteiten op het festival. Daarnaast proberen ze multifunctioneel te zijn. Dit doen ze door kunst, cultuur, muziek en technologie te combineren. Zo kun je bijvoorbeeld naar het festival komen om de kunstwerken en games uit te proberen maar ook om een avond lekker los te gaan op de muziek. Vervolgens heb ik gekeken naar de mogelijkheden van het STRP Festival. Omdat ze erg voorop lopen met nieuwe trends en ontwikkelingen heb ik niet veel mogelijkheden kunnen ontdekken. Wel zouden ze misschien iets kunnen doen op het gebied van authenticiteit omdat ze dit nog niet doen. Daarnaast zie ik een goede mogelijkheid om constant voorop te lopen met de nieuwste trends en ontwikkelingen, vooral op het gebied van nieuwe technologie. Ik verwacht dan ook dat ze volgend jaar weer nieuwe technologische ontwikkelingen hebben.
Resultaat: Door de bovenstaande acties te hebben genomen heb ik me kunnen verdiepen in de competentie visie. Ik ben achter de relevante trends en ontwikkelingen gekomen en heb gezocht naar nieuwe mogelijkheden.
Terugkoppeling: Als ik de volgende keer weer in een situatie kom waarin visievorming belangrijk is, dan zal ik me weer verdiepen in het onderwerp/vakgebied. Vervolgens kan ik daar dan mijn kijk op geven. Daarnaast vind ik het zelf ook erg interessant om te kijken of een bedrijf inspeelt op de behoeftes van de bezoekers en daarom te kijken of ze iets doen met de trends en ontwikkelingen die op dit moment spelen. Het is ook erg belangrijk om als bedrijf mee te gaan met de nieuwe trends en ontwikkelingen.

Verbeeldingskracht

Situatie: Op zaterdag 27 november begon ik als coördinator van de Expo/dash. Dit waren een aantal grote ruimtes met verschillende kunstwerken. Het was de bedoeling dat bij elk kunstwerk één of twee mensen kwamen te staan om dit te begeleiden. Een voorbeeld van zo’n  kunstwerk is: een loopband waar mensen op konden liggen waarbij een spiegel boven hun hoofd hing die elke keer verder naar beneden kwam. De mensen kwamen helemaal verbaast en met een raar gevoel van de loopband af. Af en toe als ik bij een kunstwerk stond begonnen mensen hier een praatje met me over. Omdat ik geen kans heb gekregen om de kunstwerken van te voren uit te proberen, door bijvoorbeeld ook eens op zo’n loopband te gaan liggen, wist ik niet wat ze voelden en beleefd hadden. Ik kon dus hierover geen gedachtes delen.
Taak: Mijn taak was om me in te beelden hoe de mensen het kunstwerk beleefd hadden en mijn fantasie te gebruiken.
Acties: Ik heb goed naar de verhalen van de mensen geluisterd wanneer ze bij een kunstwerk waren geweest. Vervolgens heb me op basis van die verhalen ingebeeld hoe mensen het beleven.
Resultaat: Ik heb een goed beeld gekregen van wat mensen op dat moment ervaarden wanneer ze het kunstwerk beleefden.
Terugkoppeling: het voelde voor mezelf niet fijn om niet te weten wat de mensen beleefden. De volgende keer zou ik zelf ook de kunstwerken willen uitproberen zodat ik zeker weet wat ze op dat moment ervaren, zodat ik er ook goed met de mensen over kan praten. Wel heb ik hierdoor geleerd me goed in te kunnen beelden over ervaringen van mensen.

Innovativiteit

Situatie: Voordat ik op het STRP-festival ging werken heb ik een hele korte briefing gekregen. Hierin is kort uitgelegd welke kunstwerken er waren en een aantal andere praktische zaken over het festival werden verteld. Ook hebben ze iets verteld over het “Esphere”. Dit was een apparaat wat bij elk kunstwerk stond waar mensen met een pasje het kunstwerk een aantal punten konden geven. Daarnaast konden ze allerlei informatie over het kunstwerk via dit apparaat naar voren laten komen of kijken waar hun vrienden op dat moment waren en hoe zij het kunstwerk beoordeeld hadden. Kortom een heel innovatief apparaat. Omdat we een hele korte briefing hadden gehad en ik van te voren (toen de locatie helemaal was ingericht met de kunstwerken en alles klaar was) niet op de locatie was geweest kon ik me niet goed voorstellen hoe dit apparaat werkte.
Taak: Mijn taak was om te ontdekken welke innovatieve ideeën er op het festival waren en hier nog nieuwe mogelijkheden in te zien.
Acties: Door op het festival te hebben gestaan, heb ik nieuwe innovatieve activiteiten ontdekt. Zo was er bijvoorbeeld het dashen, zoals dat heette (het kunstwerk punten geven etc.) Daarnaast kreeg ik te maken met allerlei innovatieve begrippen die ze bij deze apparaten gebruikten. Zo hadden ze het bijvoorbeeld over RFID, dash in, tagcloud. Ook ben ik te weten gekomen wat dit apparaat allemaal kon en daardoor in aanraking gekomen met deze innovatieve activiteiten. Daarnaast heb ik vooruit gedacht en gekeken waar er kansen lagen op het gebied van vernieuwing. Ik heb er daarbij aan gedacht waar mensen in de toekomst behoefte aan hebben en daarbij buiten de kaders gedacht. Ik zag kansen om iets nieuws met de muziek te doen, vernieuwende sporten op het festival in te voeren, bewegende schilderijen op te hangen, iets via de mobiele applicatie te doen (aangezien dit ook een nieuwe trend is).
Resultaat: Door de bovenstaande acties te hebben genomen heb ik me kunnen verdiepen in deze innovatieve gebeurtenissen. Ik heb goed bekeken wat het STRP Festival op dit moment aan vernieuwende activiteiten doet en mee kunnen denken over innovatieve ideeën wat nu nog niet op het festival aanwezig is.
Terugkoppeling: De volgende keer zou ik me nog meer willen verdiepen in deze innovatieve activiteiten. Ik heb gemerkt dat het erg belangrijk is om constant vernieuwing te zoeken als organisatie, aangezien de bezoekers daar behoefte aan hebben. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in de nieuwste trends en ontwikkelingen op een festival, en dat wil ik dan ook zelf ontdekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten