woensdag 23 februari 2011

Lowlands

Bedrijf/opdrachtgever
Eventure

Opdracht, mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Mijn opdracht was om drie dagen achter de bar te staan op het festival Lowlands. Met drie bussen vol medewerkers zijn we op vrijdagochtend om 7.00 uur vertrokken vanuit Nijmegen richting Biddinghuizen. Toen we aankwamen kregen we de planning te zien voor de komende drie dagen. Ik stond drie dagen van 09.30 tot 19.30 uur ingepland bij de cocktailbar, met uitzondering van de aankomstdag. Toen ben ik om 12.00 uur begonnen met werken. Mijn taken bestonden uit: het maken van de cocktails, uitserveren van de cocktails, fruit snijden, opruimen en schoonmaken van de bar. Samen met een groep van tussen de 4 en 15 personen stonden we achter deze cocktailbar.

Verloop opdracht:
Toen we vrijdagochtend aankwamen hebben we onze tent opgezet en vervolgens zijn we om 12.00 uur aan het werk gegaan. Het festival begon rustig, maar naar een paar uur werd het al flink drukker. Allereerst hebben we kennis gemaakt met de eigenaar van de cocktailbar en de andere werknemers. Vervolgens werd ons uitgelegd hoe ze te werk gingen, wat onze taken waren, welke soorten cocktails ze allemaal hadden en wat daar dan precies allemaal in moest en hoe je ze moet maken. Vervolgens werden de taken verdeeld en zijn we aan het werk gegaan. Daarna ging alles vrijwel vanzelf.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld: netwerken en stressbestendigheid.

Netwerken

Situatie: Op Lowlands krijg je te maken met veel verschillende bedrijven. Veel bedrijven werken dan ook samen. Zo kregen wij bijvoorbeeld te maken met LOC7000, MOJO en Molotov (het bedrijf van de cocktailbar).
Taak: Aan het begin van het festival had ik als doel om meer te netwerken tijdens dit weekend. Ik heb met de bovenstaande medewerkers van bedrijven contact gehad. Mijn taak was om mij van de beste kant te laten zien zodat ik misschien in de toekomst nog wat aan deze bedrijven heb. Zo kwam er af en toe iemand van deze organisaties langs lopen om te vragen hoe het ging.
Acties: Ik heb mezelf op een goede manier gepresenteerd bij deze bedrijven en verteld over mijn opleiding die ik doe en daarbij verteld dat ik voor mijn opleiding bepaalde praktijkervaringen op moet doen en vandaar dat ik ook op dit soort grote festivals werk. Ik heb ook verteld dat ik eerder bij Emporium, Festival Mundial en Sterren op het plein gewerkt heb.
Resultaat: Bij het bedrijf Molotov heeft het ook echt wat opgeleverd tot nu toe. Ik mag volgend jaar weer voor hen komen werken omdat ze erg tevreden over me waren en ik aangegeven heb om volgend jaar weer voor ze te komen werken.
Terugkoppeling: De volgende keer zou ik het weer precies zo doen, omdat het me toch heeft opgeleverd dat ik volgend jaar weer voor dit bedrijf mag komen werken.
Stressbestendigheid

Situatie: Op zaterdagavond toen ik al vrij was werd ik plotseling opgeroepen om nog even voor een uur bij te springen. Het was plotseling heel erg druk en ze konden het niet aan met het personeel dat ze op dat moment hadden. Er stonden hele grote rijen met mensen voor de bar. Aan mij de taak om de mensen vlug te helpen met hun bestelling. Doordat ik net kwam bijspringen wist ik niet welke klant eerst aan de beurt was. Het was erg gestrest omdat mensen van alle kanten aan het schreeuwen waren om een cocktail te bestellen.
Taak: Mijn taak was om rustig te blijven en de mensen vlug aan hun bestelling te helpen.
Acties: Ik heb de mensen vlot geholpen met hun bestelling en ben daarbij niet in de stress geraakt en rustig gebleven. Ook wanneer mensen ongeduldig werden en begonnen te schreeuwen dat ze geholpen wilde worden ben ik rustig gebleven. In enkele gevallen zei ik ook dat ik ze zo kwam helpen.
Resultaat: Doordat ik zo rustig ben gebleven ben heb ik samen met mijn collega’s op een goede manier de rij weggewerkt, zodat ze het weer aankonden met het personeel dat er was.
Terugkoppeling: De volgende keer zou ik het weer op deze manier doen, omdat als ik gestrest raak ik alleen maar fouten maak in bestellingen en er niets mee opschiet. Uiteindelijk heb ik samen met mijn collega’s de drukke rij voor de bar in een half uur weggewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten