maandag 28 februari 2011

Events for Life



Bedrijf/Opdrachtgever:
NHTV, Events For Life

Opdracht, mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Toen het 2e schooljaar begon heb ik me opgegeven voor Events For Life. Een praktijkprogramma binnen de school wat zich specialiseert in de evenementensector. Binnen dit programma worden er allerlei dingen georganiseerd. Van interessante hoorcolleges tot bedrijfsbezoeken tot leuke workshops. Kortom van alles waar je veel van leert.

Verloop opdracht:
Elk blok worden er een aantal bijeenkomsten door Events For Life gepland. Ik heb me hier voor opgegeven omdat ik vind dat we veel theorie binnen de opleiding krijgen, en ik het juist ook heel interessant vind om praktijkervaringen op te doen. Het doel hiervan is om goed te kunnen kijken welke bedrijven interessant zijn, welk soort evenementen mij trekken en eventueel te netwerken voor stages.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:
Verbeeldingskracht en marktgerichtheid.

Verbeeldingskracht

Situatie: Tijdens een bijeenkomst van EFL kregen we een workshop over beursmanagement. We kregen een interessant hoorcollege over beurzen waarin we veel informatie over verschillende beurzen kregen. Na dit hoorcollege kregen we een interactieve opdracht.
Taak: We moesten met een groepje een stand voor “mentos kauwgum aardbei/sinaasappel” maken waarbij de beleving van de stand optimaal naar voren zou komen. We mochten de gekste dingen bedenken.
Acties: Allereerst gingen we met een groepje van vijf personen bij elkaar zitten. We gingen brainstormen wat we voor soort stand wilden, met wat voor aankleding en andere originele attributen die we er bij konden gebruiken. Vervolgens hebben we dit op een groot wit vel papier uitgewerkt met zijn allen. Het was de bedoeling om ons in te beelden hoe de stand zou worden. We hadden bijvoorbeeld bedacht om iemand in een aardbeienpak en iemand in een sinaasappelpak te laten rondlopen.
Resultaat: Met al deze ideeën kon ik me een goed beeld vormen hoe de stand er uit zou komen te zien en wat er allemaal om heen zou gebeuren om de beleving van de stand optimaal te maken. Doordat alle ideeën goed waren uitgewerkt kon ik dit beeld goed vormen. Als laatste werden de verschillende stands van de groepen gepresenteerd. Door de goede uitleg over de stand en de grote wit vellen papier was het de bedoeling om een goed beeld te vormen van de stands.
Terugkoppeling: Ik vond het een leuke opdracht om te doen, omdat je lekker creatief kon zijn en verschillende originele dingen kon bedenken. Ik leefde me helemaal in, in de stands en zag het al helemaal voor me hoe deze stands er op een beurs uit kwamen te zien.

Marktgerichtheid

Situatie: Op 3 maart 2011 zijn we met de Events For Life groep naar Arjan van Dijk geweest. Arjan van Dijk is een evenementenbureau wat zich voornamelijk specialiseert in zakelijke evenementen, maar ook particuliere evenementen. Zij bedenken zelf concepten en hebben daarbij alles in huis om een evenement te realiseren.
Taak: Wat betreft de competentie marktgerichtheid was het aan mij de taak om contacten met experts buiten de eigen organisaties te onderhouden, dat ik kennis zou opdoen van potentiële markten en doelgroepen en in staat was om commercieel te denken.
Actie: Als allereerst kregen we een duidelijke presentatie over het bedrijf, waarbij we veel vragen konden stellen. Doordat iedereen zo veel vragen stelde kwamen we veel over het bedrijf te weten. Vervolgens kregen we een uitgebreide rondleiding. We zijn langs verschillende afdelingen geweest zoals: de salesafdeling, brainstormruimte, verschillende magazijnen, transportafdeling etc.
Resultaat: Door de uitgebreide presentatie en rondleiding heb ik me goed kunnen verdiepen in de markt. Ik weet nu goed hoe een evenementenbureau in elkaar zit, op welke doelgroepen zij zich richten en hoe zij dingen aanpakken in het bedrijf.
Doordat het evenementenbureau alles in huis heeft om een evenement te organiseren, gaat dit veel gemakkelijker als bij een ander evenementenbureau die dat niet heeft. Deze zullen moeten gaan samenwerken met andere partijen waardoor hier veel meer tijd in gaat zitten. Doordat ze alles in huis hebben kunnen ze veel evenementen tegelijk organiseren. Ik denk dat dit een voordeel voor bedrijven/particulieren is om hun evenement bij Arjan van Dijk te laten organiseren. Het gebeurt professioneel, alles is mogelijk en het evenement kan binnen een beperkte tijd gerealiseerd worden. Door dit bedrijfsbezoek heb ik veel inzicht gekregen in de markt waarin ik later graag werkzaam zou zijn.
Terugkoppeling: Door goed over bovenstaande dingen na te denken heb ik geleerd om commercieel te denken. Daarnaast heb ik veel kennis opgedaan in de potentiële markt. Ik vond het erg leuk om me hier in te verdiepen en daarnaast ben ik hierbij toekomstgericht geweest. Ik zou later graag bij zo’n soort bedrijf als Arjan van Dijk terecht willen komen. Ik heb nu nog contacten bij Arjan van Dijk omdat ik me heb aangemeld als oproepkracht op evenementen van Arjan van Dijk. Ik denk hiermee veel ervaring te kunnen opdoen bij het meewerken en een kijkje te nemen bij veel verschillende soorten evenementen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten